Met onze 3 volwassen kinderen, hebben we een hele mooie reis naar het noord-oosten van Zuid-Afrika gemaakt. We vlogen naar Johannesburg. Bij aankomst werden we opgewacht door een lokale reisagent, die ons naar ons hotel bracht. Daar konden we nog lekker een drankje drinken om de start van onze vakantie te vieren.

Panorama Route

De volgende ochtend vertrokken we met onze huurauto richting het noord-oosten. We kregen onze eerste indrukken mee van Zuid-Afrika: heel ander licht (zon opeens in het noorden), andere geur (veel brandlucht rondom Johannesburg vanwege afbranden van bermen en velden) en mensen die kleurrijk gekleed gaan en ook gewoon over de doorgaande wegen lopen.

We hebben een paar dagen langs de panoramaroute gereden, waarbij we op prachtige uitzichtpunten stopten. De hotelovernachting bij Hazyview was heerlijk. Wat een geweldige verzorging, en wat een heerlijk vakantiegevoel.

Richting Tzaneen ook weer overnacht op een fantastische locatie met uitzicht op de Drakensbergen. De Nederlandse eigenaar gaf ons wat tips mee over het vervolg van onze route richting het eerste wildreservaat, Entabeni Safari Conservancy.

Entabeni Safari Conservancy

De ‘glamping’ tenten in dat reservaat maakten dat we het gevoel hadden dat we midden tussen het wild sliepen. We mochten niet zelfstandig rondlopen, er waren daadwerkelijk leeuwensporen te zien tussen de tenten. Tijdens onze eerste safari met een geweldige gids, zagen we al meteen heel veel dieren. ‘s Avonds bij het kampvuur konden we onze indrukken verwerken.

Welgevonden Game Reserve

Het tweede wild reservaat, Welgevonden Game Reserve, was zo mogelijk nog mooier. We overnachtten hier in hele luxe cabins. Onze gids, die afkomstig is uit Zimbabwe, had prachtige verhalen over de planten en de dieren. In ons safarivoertuig zaten ook een paar keer Zuid-Afrikanen die een weekend weg waren. Het was heel interessant om hun verhalen te horen over leven in Zuid-Afrika tijdens de sundowner die we kregen geserveerd tijdens de safari. Zo leuk om uit de Land Cruiser te stappen en in de nabijheid de neushoorns te zien rondscharrelen. Ook wel even spannend toen een wat agressievere neushoorn onze kant op kwam. Toch maar weer instappen!

Madikwe Game Reserve

Het laatste wild reservaat, Madikwe, was weer heel anders qua begroeiing Het ligt dicht tegen de grens met Botswana aan en de Kalahari woestijn. Ook daar hadden we weer een hele leuke gids, deze keer uit Botswana afkomstig.

We vonden de periode (juli) heel erg geschikt. Overdag hadden we steeds strakblauwe lucht en temperaturen ruim boven de 20 graden. ‘s Nachts werd het fris, wat heerlijk slapen is, en in de cruisers werden altijd dekentjes aangeboden, en zelfs in Madikwe kruiken, om ons warm te houden. Bijkomend voordeel van de Zuid-Afrikaanse winter is dat er nauwelijks muggen waren. Ook konden we de big 5 goed spotten door de kalere begroeiing.

Prachtige reis

Rob heeft ons heel goed geadviseerd en een prachtige reis voor ons samengesteld. We hebben het contact met hem als heel prettig ervaren, en raden anderen die naar Afrika willen, steeds ook aan om met hem contact op te nemen. Hopelijk krijgen we nog eens de kans (even sparen) om naar Afrika te gaan!