Afgelopen augustus hebben wij een studiereis gemaakt door Zuid Afrika en onze ervaringen willen wij graag met u delen! In zes blogs nemen wij u, aan de hand van onze vlogs, mee op Zuid Afrika Safari en hopen u hiermee een goed beeld te geven van wat dit prachtige land allemaal te bieden heeft. Dit is het zesde deel waarin we Kaapstad ontdekken.

Het laatste deel van onze reis is aangebroken. We gaan opweg van Hermanus naar Kaapstad. Het was zo’n anderhalf uur rijden voordat we de eerste tekenen van Kaapstad zagen. Er kwamen wat krottewijken langs de weg, het werd drukker op de weg qua auto’s en er kwamen meer rijbanen bij. Onze bestemming lag midden in de stad, het O on Kloof Hotel. De kamer die we kregen was lekker ruim en had een jacuzzi op het balkon dat zeezicht had! Wat een verwennerij! Deze eerste dag besteedde we met wat shoppen bij de V&A Waterfront en avondeten bij Mojo Market. Mojo Market is een soort foodcourt waar je allemaal lekkere hapjes kan halen.

Kaap de Goede Hoop

Deze dag kozen we ervoor om een tocht te maken uit Kaapstad zelf naar Kaap de Goede Hoop. Op de route ernaartoe zijn verschillende leuke plekken om te stoppen. De eerste waar wij stopten was Muizenberg Beach. Het was leuk om even over het strandje te lopen en de leuke gekleurde huisjes te bekijken. Van dichtbij waren ze eigenlijk best vervallen. Sommige misten planken in de vloer bijvoorbeeld.

Leuke stadjes om te shoppen of om te lunchen zijn Kalk Bay en Simonstown. Wij gingen voor Simonstown. Aan het water gingen wij lekker lunchen om vervolgens door te rijden naar Cape Point Nature Reserve. Hierin bevindt zich Kaap de Goede Hoop. Na bij de ingang een ticket te kopen mochten we door. De weg was voor een groot deel maar een-baans, omdat ze bezig waren de andere weghelft op te knappen.

Eenmaal aan het einde van de landtong waren we bij Kaap de Goede Hoop. Een leuke foto bij het bord gemaakt en toen weer snel de auto in. Het waaide namelijk heel hard en er liepen nogal veel bavianen rond. Let dus op uw spullen en voer de dieren niet!

De weg terug naar Kaapstad reden we via Hout Bay en Camps Bay. Dit is een fantastisch mooie weg die tevens steeds mooier leek te worden. Het laatste stukje voor Kaapstad heet het de Chapmans Peak Drive. Een kronkelend pad tegen de hoge rotsen aan met uitzicht over zee. Het is zeker een aanrader om deze weg van het zuiden naar het noorden te rijden. Dan rijdt u namelijk aan de zeekant en kunt u extra genieten.

Bergen

De derde dag in Kaapstad gingen we op de actieve toer. We begonnen met een hike de Lion’s Head op. Dit is een puntige heuvel in het midden van de stad. Het is twee uur klimmen en klauteren de berg op. Eenmaal boven werden we beloond met prachtig uitzicht en vooral ook van de Tafelberg.

De tweede berg die we opgingen vandaag was de Tafelberg. Deze gingen we met de gondel omhoog, want we hadden wel genoeg geklommen voor een dag. Doordat het laagseizoen was konden in de eerstvolgende gondel mee omhoog. Boven konden we lekker rondlopen, foto’s maken en genieten van het uitzicht over Kaapstad.

Wijn

Nu was het tijd om even te relaxen. Daarom besloten we om vandaag naar Stellenbosch te gaan. Hier hebben we lekker door het stadje gestruind en winkeltjes bezocht. Het uiteindelijke doel van de dag was een wijnproeverij. We vonden uiteindelijk een mooie wine estate om heen te gaan, Morgenster. Deze was niet te ver rijden en had naast wijn ook olijven om te proeven. Dit was super omdat er toch ook iemand moest rijden. Zo kon de bob toch nog meedoen met de proeverij. Dus in de middag zaten we met super uitzicht over de bergen te genieten van het lekkers uit de proeverij.

Bo-Kaap

De volgende dag waren weer klaar voor meer activiteit. We besloten mee te gaan met een gratis tour door de Bo-Kaap. Deze tours vertrekken vanaf het kantoor van de Hop-on-hop-off bussen. De gids bracht ons naar de kleurrijke huizen en vertelde over de achtergrond van de wijk. In de wijk zijn veel Maleisische invloeden te vinden, bijvoorbeeld de kruidenwinkel. Veel Maleisische slaven woonden vroeger in deze buurt. Het blijft wel nog een mysterie waarom de huizen zo leuk gekleurd zijn.

Toen de tour eindigde zijn we via de promenade aan de kust weer terug gelopen naar het hotel. Hier hebben we toen het bubbelbad aangezet en hebben we genoten van de zonsondergang.

Old Biscuit Mill

Onze laatste uren in Kaapstad besteedde we met een bezoek aan de Old Biscuit Mill in Woodstock. Het is een leuk winkelcentrumpje waar elke zaterdag een foodmarket is die de Neighbourgoods Market heet. Er hing een hele gezellige sfeer met een jazz band dat stond te spelen. Op de foodmarket was vanalles te halen. Van Pizza’s tot gezonde sapjes en gin tonics tot pannekoeken. Van over de hele wereld waren er gerechten te vinden. Het winkelcentrum heeft ook vanalles. Van camera’s tot sieraden en zeep tot kunst. Zeker een aanrader!

Geïnspireerd geraakt? Neem een kijkje op de pagina reissuggesties Zuid-Afrika.