Els en Tom, Zoetermeer

Zuid Tanzania

In oktober 2012 zijn we op safari door een drietal parken in het midden van Tanzania geweest: Ruaha, Katavi en Selous. Aansluitend hebben we heerlijk gerelaxt op Lazy Lagoon Island. Rob Sijm van Mambulu! Safaris heeft ons uitstekend advies gegeven en de reis helemaal aan onze wensen aangepast. De uitvoering door het lokale team was perfect en alles liep zoals gepland. Wij hoefden verder alleen maar te genieten.

We hebben deze vakantie naar Tanzania in januari geboekt bij Rob Sijm van Mambulu! Safaris. Rob heeft een heel persoonlijke manier om de klant te benaderen, waardoor er een heel plezierig  contact was en alles goed werd afgestemd. Met name het regelen van een geschikt strandbed op Lazy Lagoon Island voor Els (i.v.m. haar rug) zal hem wel wat moeite gekost hebben. Zoals jullie verderop kunnen lezen is dat helemaal gelukt.

Rob heeft inmiddels ook onze reis naar Namibië verzorgd. Klik hier voor het verslag van onze wederom succesvolle reis.

Wij zijn eigenlijk best verwend en hebben zo’n beetje elk land in zuidelijk Afrika al een keer aangedaan. We proberen wel zoveel mogelijk andere gebieden en dus andere parken en lodges aan te doen. Het voorstel van Rob om naar Ruaha, Katavi en Selous te gaan met aansluitend een paar dagen rust aan de kust sprak ons meteen al prima aan en paste ook nog in ons budget.

Zuidelijk Tanzania

Alle lodges en de Cessna’s, waarmee wij vlogen, behoren tot één keten, waardoor de afstemming optimaal was. Ook de huisstijl en dagindeling was vergelijkbaar, alhoewel elke lodge zijn eigen karakter had. In dit deel van Tanzania beginnen de safari’s niet zo vroeg, nl om 8.00 uur pas (Volgens zeggen was er voor die tijd geen wild te zien), dus we konden om 7.00 uur ontbijten. Je kon kiezen: twee gamedrives per dag (1 vanaf 8:00 uur en 1 vanaf 16:30 uur) of één lange gamedrive van 8:00 of 8:30 uur  tot 16:00 uur. Bij de lange drive kun je verder weg en zie je andere delen van de verschillende parken. De generator ging aan van 18.30 tot 22.30, daarna was alles uit en donker. In elk huisje of tent hadden we gedurende die uren gewoon 240 Volt stopcontacten die we konden gebruiken om batterijen e.d. op te laden. Je mocht nergens alleen in het donker lopen, vanwege evt. wild. Men had in alle lodges Masai ingehuurd om je van je verblijf te halen en brengen. Die hielden tevens de wacht. ‘s Nachts liep het wild door het kamp. We hadden grazende hippo’s naast onze tent, hoorden hyena’s dichtbij, luipaard gegrom, en leeuwen (wat verder weg). Verder hadden alle lodges apen (Vervet monkeys) dus we moesten alles wel goed dicht houden. In alle lodges hadden we 3 nachten, daarna zijn we via Dar-es-Salaam naar de kust gereden, naar een klein eilandje voor de kust, voor 4 nachten strand. Deze indeling is ons heel erg goed bevallen.

Ruaha National Park

We begonnen, na aankomst in Dar-es-Salaam en 1 hotelovernachting in de stad, met de vlucht naar Ruaha National Park, zo’n 2 ½ uur met een Cessna (6-zitter). Deze lodge was vrij groot (30 huisjes of Banda’s) maar slechts voor een klein deel bezet ( +/- 12 gasten). Onze Banda was behoorlijk groot; lekker luxe en het lag aan de rivier, waar altijd wel wat te zien was.

Na de middag rit op de eerste dag kozen we de volgende 2 dagen voor een hele dag safari, inclusief picknicklunch. Je kunt dan verder weg, dus meer kans om iets te zien. Na de safari’s konden we lekker douchen en wat gaan drinken. Het landschap in Ruaha is zeer afwisselend. Het was allemaal vrij droog, maar de rivier had nog minimaal stromend water, waardoor we heel veel dieren bij de rivier zagen. Verder is het er deels heel heuvelachtig, en deels bestaat het uit grote vlaktes. Het aantal Baobab bomen was opmerkelijk: vlaktes vol met van die fantastisch gevormde bomen. We hebben dus veel gezien op die ritten, onder meer cheeta’s, een luipaard en een paar leeuwen in de verte.  Daarnaast natuurlijk veel olifanten, giraffen, impala’s, maar ook kudu’s, klipspringers en dik dik’s. De picknickplekken waren blijkbaar vaste stekken, met een afdakje, en bij één zelfs echte toiletten mét stromend water en toiletpapier! Voor de overige pauzes moest je het wel doen met een struik. Beide dag ritten gingen door een ander deel van het gebied, waardoor we heel veel afwisseling hebben gehad.

Katavi National Park

Na 3 nachten vlogen we naar de volgende bestemming: Katavi National Park. ( 1 ½ uur in een Cessna caravan) Katavi staat bekend als één van de laatste echte wildernissen. Het ligt nogal afgelegen en er zijn maar een paar lodges. Onze lodge had 6 luxe tenten en maar slechts 6 gasten. Op jaarbasis zijn er niet meer dan 600 bezoekers. We hadden een mooie tent, op een grote hardhouten vlonder, met terras en een indrukwekkende houten dakconstructie erover heen. Het gebied was alleen heel erg droog, alle plassen en meren waren opgedroogd, alleen in de rivier was nog wat water, meest van ondergrondse stromen. We zagen er honderden hippo’s, met z’n allen zij aan zij in een grote modderpoel; dozijnen krokodillen, op en over elkaar onder een paar bomen; heel veel vogels en 2 families leeuwen, vaak met prooi.

We hebben ook luipaarden gezien. Eén daarvan vonden we ’s morgens dood; gedood door de leeuwen, die geen concurrentie wensen. Een prachtig mannetje; zonde! Verder hebben we ook nog Roan antilopen gezien en die zie je niet zo vaak. Daarnaast ook nog buffels en hyena’s. In Katavi hadden we in bepaald deel van het park wel last van die akelige tsetse vliegen. In alle safari auto’s had  iedereen een grote “kwast” om ze te verjagen. Verder wist onze Masai gids een goede oplossing: hij stak een paar olifant uitwerpselen in brand en deed dit in een kacheltje onder de achterbank. De rook hield de vliegen goed op afstand. Ook hier zijn we drie nachten geweest en hier hebben we geen lange dagtochten gemaakt: op advies van beheerder van de lodge. Alle dieren uit de wijde omtrek kwamen dagelijks langs om van het nog aanwezige water gebruik te maken en wij zaten daar met de lodge eigenlijk midden in. Ook hier waren de 3 dagen goed besteed.

Selous Game Reserve

We gingen door naar de volgende plek: Selous Game Reserve.  In hetzelfde grotere vliegtuig, maar met een aantal stops onderweg, waardoor we er 5 uur over hebben gedaan, maar onderweg dus wel veel hebben gezien. Het voelde hier aanzienlijk warmer, door de hogere vochtigheidsgraad. Ook hier was de lodge wat groter, maar niet helemaal vol. We hadden hier een nog grotere tent, uitkijkend op de rivier. De Selous rivier is de grootste van Tanzania. Hier was zeker geen sprake van droogte: de rivier was heel breed. We hebben eerst een boottochtje gemaakt en zeer veel hippo’s, krokodillen en vogels gezien. De volgende dag weer een hele dag safari. We hebben veel net-gedode impala’s  gezien. Daardoor waren er veel aaseters: dozijnen gieren, hyena’s, ook bavianen die zaten te kluiven. Ook weer leeuwen, met een gedode buffel, kortom weer veel gezien. Hier heeft Tom wel een dagje moeten afhaken i.v.m. een buikgriepje.

Lazy Lagoon Island

Na Selous hadden we nog een viertal nachten op Lazy Lagoon Island. Dit koraaleiland ligt vlak voor de kust bij Dar-es-Salaam. Na de vlucht naar Dar reden we met een auto naar de kust. Het was maar een klein stukje op zich, maar door de drukte van het verkeer in Dar hebben we er nog wel ruim 1,5 uur over gereden.  Aan de kust lag een bootje te wachten om ons in 15 minuten naar het eiland te varen. Lazy Lagoon is een koraaleiland van 9 km lang, bij 30-40 meter breed. Het hoofdgebouw van de lodge ligt op de punt en vandaar uit zijn er 11 huisjes (uiteraard Banda’s), die direct aan het strand staan. Toen we aankwamen werd ons meteen gevraagd waar we de strandbedden wilden hebben: bij het zwembad of bij onze Banda’s?  Ze hadden de bedden speciaal laten maken, maar vonden het eigenlijk een heel goed idee. De Banda was heel ruim en had twee verdiepingen met ieder 2 bedden. Ze waren dus ook voor families heel geschikt. Vanuit je bed kijk je zo op de zee. Het was een oase van rust. Het was hier heerlijk relaxen, bij je Banda, op het strand of bij het zwembad. Op de punt van het eiland, bij het hoofdgebouw, kon je zo de zee of eigenlijk oceaan inlopen. Echt geweldig! Opvallend vonden we ook de zeer goede keuken, met iedere dag weer heerlijke gerechten. Het eten was overigens bij alle lodges prima, meest in buffetvorm, maar hier was het nog net iets beter, aangezien ze elke dag verse vis haalden bij de vissers op het vaste land.

Aanbeveling

Na 4 dagen was ook hier ons verblijf ten einde en werd het tijd om naar huis te gaan. Na een goede vlucht terug konden we thuis nagenieten van alles wat we gezien en beleefd hadden. Een supervakantie! We kunnen deze reis van harte aanbevelen aan iedereen die meer wil zien van Tanzania dan de Ngorongoro krater en het Serengeti National Park. De reis was ook prima georganiseerd, niets te kort of te lang, en overal opgevangen en begeleid door uiterst gastvrije mensen. Een echte aanrader dus!