Botswana en Zimbabwe

“Jullie hebben onze herinneringen alleen maar mooier en rijker gemaakt.”

We hebben Rob vorig jaar ontmoet op de vakantiebeurs in Antwerpen en waren meteen geïnteresseerd in zijn programma en expertise, dus boekten we in februari dit jaar ons nieuw avontuur richting Afrika : Botswana stond op ons lijstje, Rob maakte ons ook enthousiast voor Zimbabwe… En ik moet zeggen, héél erg bedankt Rob, jouw persoonlijke aanpak, gedrevenheid en opvolging is de beste die we tot nog toe hebben ervaren ! Dikke pluim !!! Ik kan alleen maar bevestigen wat al jouw klanten al schreven.

Ongeveer 10 jaar reizen we door Afrika, en dan vooral het Zuidelijk deel vanaf de evenaar, dus kan je gerust zeggen dat het Afrika -virus in ons bloed zit…en niet alleen in het bloed, maar vooral in ons hart, het is telkens een beetje thuiskomen.

Maar dan konden we eindelijk vertrekken !!!

Okavango Delta

Na ongeveer 24 uur onderweg te zijn, kwamen we aan in de Okavango Delta, Oddballs Camp. Een kleine lodge waar je onmiddellijk het thuisgevoel krijgt, zo wordt je ook ontvangen, ‘welcome, feel at home!’. Activiteiten op het programma waren o.a. een paar mokoro-tochtjes en een paar wandelingen op één van de talrijke eilanden, met toch een spannend eind, want net toen onze gids ons op de mokoro terug loodste naar de lodge, was een nijlpaard aan zijn avondwandeling begonnen…Dat leverde dan ook gezellige verhalen op aan tafel en ik moet zeggen het eten was er ongelofelijk lekker!

Khwai Community Area

We verbleven 2 nachten in Oddballs Enclave en vertrokken nadien op safari -in tenten – met een gids en een kok. In Khwai Community Area werden we na een korte vlucht van 20 min opgewacht door Newman, voor mij de beste gids ooit! We vielen met ons gat in de boter, zoals ze in België zeggen. 6 nachten hebben we in de bush doorgebracht, het mochten er gerust nog 10 extra geweest zijn, safari verveelt ons dan ook nooit, en elke dag is dan ook een feest…en avontuur, dieren bezochten ons kamp, we zaten af en toe vast op de zandwegen, we moesten uitwijken omdat er bosbrand was, kortom altijd avontuur, en that’s just what we like !!!

Khwai (Moremi Game Reserve)-Savuti en Chobe National Park maakten we onveilig met onze camera, we hebben enorm veel bijgeleerd op het gebied van dieren en natuur, en werden de hele tijd in de watten gelegd door Steve en B-Jay, dagelijks ontbijt om 5u, thee en koekjes om 10u, een frisse lunch, en 3 gangen diner ! Voor ons echt een PERFECTE safari ! Op onze huwelijksverjaardag bakte Steve zelfs een lekkere chocoladetaart in de bush, en kregen we een fles bubbels !!!

We zijn ook tijdens de drives ongelofelijk verwend geweest en zagen 5 luipaarden, hyena’s, leeuwen met prooi, zebra’s, olifanten, kudu’s, steenbok, waterbucks, noem maar op… Dit zijn maar een paar van de 3.919 foto’s die we namen…

Victoria watervallen

Ons tweede deel van de reis bestond uit een selfdrive door Zimbabwe, en ik moet zeggen :Zimbabwe : onbekend = onbemind ! Tot voor kort stond Namibië op onze nr 1 in de Afrika lijst, maar ik mag nu wel zeggen dat DEZE reis zonder twijfel op 1 staat !

Zimbabwe mag dan misschien niet echt toeristisch zijn door gebeurtenissen in het verleden, voor ons is het ongetwijfeld een land waar alle mensen vanuit hun hart en vooral spontaan vriendelijk zijn, je moet er geweest zijn om te ervaren hoe fantastisch Zimbabwe is ! En dan niet alleen de Vic Falls, maar ook de rest van Zimbabwe, ‘Zim’ zoals de locals het noemen… Nog nooit voelden we ons zo op ons gemak, zo welkom… hebben we zoveel mensen ontmoet met zoveel enthousiasme en energie…Wij zouden er zelfs graag wonen ! En dat de slogan van de Zimbabwanen ‘never give up’ is, kan je zonder meer voelen. Zimbabwe heeft dan ook ons hart meer dan gestolen.

We verbleven 2 dagen in Victoria Falls (Amadeus Guesthouse). Uiteraard mogen de Vic Falls niet ontbreken, als één van de wereldwonderen. Meteen hadden we een zeer actief programma : wandeling aan de watervallen, helicopter vlucht, lion walk en bunjee jump… En als afsluiter is het restaurant ‘the Boma’ ook een bezoek waard, eigenlijk een must !

Na deze spannende avonturen namen we onze nieuwe huurauto in ontvangst (amper 5.300 km) en doorkruisten we een groot deel van Zimbabwe, de wegen liggen er perfect bij, één van de beste in Afrika, en de vele controles vallen super mee, de politie is vriendelijk en als toerist mag je steeds doorrijden.

Hwange National Park

Van de Falls reden we naar Hwange National Park en verbleven er in Ivory Lodge, waar we super enthousiast onthaald werden, en waar we dagelijks samen aan een grote tafel met de andere gasten aten en heel veel verhalen deelden. Hwange NP is als selfdrive zeer makkelijk zelf te doen, dus zijn we ook een dag op self-safari getrokken, waar we getuige waren van onze allereerste ‘lion kill’ : een warthog.

Matopos National Park

Helaas moesten we van Ivory Lodge en het fantastisch team afscheid nemen en koersten we verder naar Matopos, waar we verbleven in Big Cave Camp, de kamers zijn tussen de rotsen gebouwd en ’s avonds is het alweer super gezellig aan tafel. Er wordt heel wat afgelachen en gepraat. Je voelt je hier alweer thuis.. Het voordeel van kleinere lodges is dat het zo gezellig is. Op ons programma stond het bezoek aan de grot met heel oude rotstekeningen van de bushmen, het graf van Cecil Rhodes, en een Rhino walk… De Rhino’s worden ook hier in een beschermd park bewaakt en de hoorn wordt vooraf al afgezaagd om stropers te ontmoedigen… Jammer maar noodzakelijk.

Maar de dagen vliegen en ook van deze schitterende locatie nemen we afscheid en wacht een ander historisch hoogtepunt op ons, Msavingo, waar je de restanten van Great Zimbabwe kan terugvinden, Zimbabwe betekent dan ook ‘land of stones’.

Harare

Bijna 3 weken zijn voorbijgevlogen als we aankomen in de hoofdstad, Harare, waar we nogmaals in de watten werden gelegd in een schitterende lodge : Amanzi lodge. Onze dag was goed gevuld met shopping en een bezoek aan ‘Wild is Life’, een opvangcentrum voor weesdieren. We genieten nog van een lekker diner in het Amanzi restaurant, the place to be op donderdagavond en voelen dat onze batterijen opgeladen zijn, fysisch zijn we dan misschien niet meteen uitgerust, maar mentaal zijn we gevoed met massa’s Afrikaanse memories, en het kriebelt al om het volgend Afrika-avontuur vast te leggen, want zeg nu zelf, de mooiste zonsondergangen vind je alleen in Afrika !

Dit was één van onze mooiste, zo niet de mooiste Afrika reis en ik hoop dat dit verhaal iedereen aanzet om Zimbabwe te bezoeken, één ding is zeker, wij keren ZEKER terug !!!

Bedankt Rob en bedankt ook aan de lokale organisaties die je onder de arm nam, want jullie hebben onze herinneringen alleen maar mooier en rijker gemaakt, gelukkig zijn er de foto’s en de video die we telkens opnieuw kunnen bekijken, de rest zit in onze zintuigen en hart…