Ans en Lambert, Simonshaven

Tanzania

Korte samenvatting van onze vakantie in Tanzania (Selous, Mikumi, Udzungwa, Ruaha en Katavi) eind oktober/begin november 2014: een enerverende reis (ruim 1.900 km met de Land Cruiser en de binnenlandse vluchten naar Katavi en weer terug naar Dar-es-Salaam), heel veel dieren en vogels gezien, veel vers en lekker fruit gegeten, uitstekende verzorging in de lodges en tentenkampen met goede voorzieningen, uitstekende gidsen en chauffeurs, het nodige meegemaakt aan avontuur en spanning. Dit alles uitstekend georganiseerd door Mambulu! Safaris en hun lokale partners. Een ervaring die ons nog lang goede herinneringen zal geven.

In Tanzania is het meestal warm. Zeker in het binnenland is de temperatuur in deze tijd van het jaar 30+ in de schaduw met een lage luchtvochtigheid. Eigenlijk zou de regentijd al begonnen moeten zijn, maar daar was nog niets van te merken, dus was het overal droog en veel rivieren gereduceerd tot kleine stroompjes of geheel uitgedroogd.

De organisatie

We hadden het gevoel koningin en koning te zijn in de diverse lodges waar we zaten. In 3 lodges waren we de enige gasten en was de gehele bediening in de weer om ons te verwennen en alle wensen te voorzien of direct op te lossen. De huisvesting was meestal ruim (Banda of tent van zeker 20 m² met daaraan vast privé toilet en douche ruimte). Het eten was goed (veel verse groente en echt lekker fruit) en veel (Engels ontbijt, lunch bestaande uit minimaal twee gangen, diner drie gangen met zeker twee soorten groenten en vaak heel erg lekkere toetjes). Onze gidsen en bestuurders waren erg goed en zorgden zo goed mogelijk alle kuilen te vermijden in de soms behoorlijk slechte wegen en heel veel dieren te spotten. Wel dient opgemerkt te worden dat we van het Tanzania in de steden (bewust) vrijwel niets hebben gezien. In Dar-es-Salaam moesten we via enkele zijstraatjes het hotel zien te bereiken en wat je daar ziet aan rotzooi, overlopende riolering etc.. brengt je voor Nederlandse begrippen terug naar de tijd van de grote wereldoorlogen. Opvallend op het platteland was de afwezigheid van particuliere auto’s, wel veel fietsen, bromfietsen en motoren, veel oude vrachtwagens en bussen (langs de grote weg richting Zambia ook een groot aantal gestrande of uitgebrande voertuigen).

Olifanten (tembo)

Met olifanten, en vooral vrouwtjes met jongen moet je heel erg uitkijken hadden we al tijdens voorgaande vakanties in Afrika geleerd. Tijdens deze vakantie hebben we meerdere malen olifanten overdag in het kamp gehad (zelfs een groep van ruim 20 dieren die een boom omlegden en zo wat verse blaadjes konden plukken), zonder dat het tot grote risico’s leidde. Tijdens de game-drives zijn we twee keer te midden van een groep vrouwtjes olifanten met jonge dieren terecht gekomen en door omstandigheden konden we geen kant meer op en kwamen de olifanten recht op ons af. Beide keren passeerden ze ons binnen een paar meter (eentje liep voorbij met minder dan een halve meter afstand), maar er gebeurde niets. Onze harten zaten hoog in de keel, maar daar bleef het bij.

Leeuwen (simba)

Leeuwen zijn het prototype van de katten familie en doen dus voornamelijk niets. Als je ze ziet, liggen ze meestal te slapen en is een oogopslag al een gebeurtenis. Wij hebben dat meerdere malen gezien, maar zijn ook 2 keer getuige geweest van leeuwen bezig met het diner. De eerste keer hadden ze een uurtje eerder een zebra verschalkt en waren ze met 7 volwassen leeuwen bezig om het karkas uit elkaar te trekken, terwijl de gieren in groten getale op gepaste afstand zaten te wachten tot zij ook een kans kregen. Opmerkelijk was dat 24 uur later de dinertafel volledig was opgeruimd. Door de gezamenlijke actie van de leeuwen, gieren en hyena’s was alles (inclusief botten) netjes opgeruimd. In het tweede geval kwamen we door het volgen van een leeuwin met 2 jonge pups (3 mnd.) terecht bij de rest van de familie (totaal 7 aanwezig) die kort daarvoor een giraf hadden geveld. Het bloed stroomde nog uit de gescheurde halsslagader en het was mooi om te zien hoe de jonge pups meteen mee gingen doen aan het diner. Een keihard voorbeeld van “dood noodzakelijk voor leven”.

Luipaard (Chui)

Het luipaard is een van dieren die heel lastig is te vinden. Hij verblijft meestal in de bosjes of verstopt zich in de kroon van een grote boom. Wij hadden ons al neergelegd bij het feit dat we ook deze vakantie het luipaard niet te zien zouden krijgen. Echter op de laatste dag tijdens de ochtend game-drive spotte onze gids iets in een boom langs het pad en vervolgens zagen we wegstopt in het holletje tussen de takken en de hoofdstam inderdaad een vrouwtjes luipaard, genaamd kitoto (Swahili voor kind; de gidsen herkennen veel van “hun” dieren en geven ze meestal een naam). Maar ook deze kat had geen zin om enige show te geven, behalve af en toe haar ogen te openen. Tijdens de late game-drive lag het luipaard nog steeds zoals we haar die ochtend hadden achtergelaten. Waarschijnlijk omdat de zon tussen de takken en bladeren door in haar gezicht scheen besloot ze toch maar eens van tak te wisselen en met de poten aan weerszijde van de tak ging ze verder met slapen. Toen de zon nog verder zakte en de maag begon te knorren, besloot ze uit de boom te springen en vervolgens langzaam richting de bosjes te lopen en uit ons oog te verdwijnen.

Vogels

De vogel rijkdom van deze omgeving is geweldig. Naast de trekvogels uit de noordelijke regio’s (incl. NL) zijn er tal van andere vogelsoorten. Prachtige kleuren en mooie geluiden, indrukwekkende roofvogels en gieren. Vol op genieten dus en mooie kansen om foto’s te maken.

Andere dieren

Natuurlijk hebben we nog heel veel andere dieren gezien, vaak van heel dichtbij.