Verslag selfdrive Zambia

Om onze gasten kennis te kunnen laten maken met nieuwe gebieden en om ‘Safaris With A Difference’ te blijven ontwerpen hebben we in augustus 2015 een avontuurlijke selfdrive Zambia gemaakt door het noordoosten van Zambia. In 3 weken hebben we North Luangwa National Park, Kapishya Hotsprings, Bangweulu Wetlands, Kasanka National Park, Mutinondo Wilderness Area en South Luangwa National Park bezocht. Lees het verslag over onze indrukwekkende reis in afgelegen gebieden en ontmoetingen met bijzondere mensen en dieren.

Onze selfdrive Zambia begint in Lilongwe in Malawi. Hier halen we ons 4×4 safarivoertuig met complete kampeeruitrusting op. Na inkopen bij de nieuwe Shoprite in Lilongwe vertrekken we in noordelijke richting. We gaan de grens over bij Mcocha, een grenspost waar zelden toeristen passeren. Na de douaneformaliteiten reizen we verder naar Lundazi, waar we onze eerste nacht in Zambia doorbrengen in een heus kasteel, Lundazi Castle. Een heel bijzondere ervaring.

North Luangwa National Park

Vanuit Lundazi rijden we naar het pontje van Chifunda bij North Luangwa National Park. Doordat het water in de Luangwa rivier te laag staat voor het pontje moeten we zelf door de rivier rijden om het nationale park te bereiken. Met de auto in de lage gearing en een rustig tempo rijden we zonder problemen naar de overkant, al komt het water wel tot op de motorkap. We vervolgen onze tocht door het ongerepte North Luangwa National Park, tot aan Buffalo Camp dat op een unieke plek aan de Mwaleshi rivier ligt. Vanuit Buffalo Camp maken we game drives en mooie wandelsafari’s, waarvoor North Luangwa National Park beroemd is. Het is snel duidelijk waaraan Buffalo Camp haar naam ontleent, want we zien tijdens ons verblijf grote kuddes buffels op de voet gevolgd door een grote troep leeuwen.

Kapishya Hotsprings

Na ons verblijf in North Luangwa National Park rijden we naar de Kapishya Hotsprings. Voor het eerst sinds dagen rijden we weer een stukje asfaltweg van de Great North Road. Bij de Kapishya Hotsprings Lodge slaan we ons kamp op op oever van de Mansa rivier. ’s Middags dompelen we heerlijk onder in het warme water van de hotsprings en dobberen rond met een verkoelend drankje.

Bangweulu Wetlands

We verlaten Kapishya Hotsprings na het opbreken van ons kamp en rijden naar Mpika waar we tanken en inkopen doen voor de rest van de safari. Water kun je immers niet genoeg bij je hebben tijdens een reis zoals deze. We vervolgen onze weg door het Lavushi Manda National Park en bereiken de entreepoort van de Bangweulu Wetlands bij Chindaponde. We rijden door dit langgerekte dorp, waar kinderen zwaaiend en roepend langs de ‘weg’ staan, naar de immense uitgestrekte vlaktes van de Bangweulu Wetlands. Op de vlaktes leven 10-duizenden Black Lechwes, een antilope soort die alleen hier in grote getale voorkomt. Zodra we de vlaktes oprijden zien we kuddes van honderden dieren. De volgende ochtend maken we een mooie wandelsafari waarbij we tussen grote kuddes Black Lechwes en grote zwermen Kraanvogels wandelen.

Uniek voor de Bangweulu Wetlands is aanwezigheid van de Shoebill ooievaar. Wereldwijd wordt de populatie van deze bijzondere vogelsoort geschat op 5.000 exemplaren, waarvan het overgrote deel leeft in zuid Soedan en een gedeelte in Uganda. In de Bangweulu Wetlands, ongeveer half zo groot als Oostenrijk, leven naar schatting van de Chief Ecologist van de Kasanka Trust, Frank Willems, 200 exemplaren. Wij hebben het ongelooflijke geluk om tijdens onze eerste game drive een exemplaar te ontdekken. Een half uur staan we in opperste vervoering te kijken naar deze bijzondere en zeldzame creatie.

Kasanka National Park

Onze volgende stop tijdens onze selfdrive Zambia is het Kasanka National Park. We rijden een goede ‘track’ door een onherbergzaam gebied met traditionele dorpjes en grote bossen. We lunchen die middag bij Lake Waka Waka op de goed verzorgde campsite verscholen onder bomen op de oevers van het meer. In de stilte bij het meer realiseren we ons dat we al in geen 2 dagen andere toeristen hebben gezien! We vervolgen onze tocht naar het Kasanka National Park waar we een mooie campsite aan de Kasanka rivier krijgen toegewezen.

Kasanka National Park is het eerste nationale park in Zambia dat door particulieren wordt gemanaged, de Kasanka Trust uit Nederland. Het park staat bekend om de grote kuddes Sitaitunga antilopen en de migratie van vleermuizen. Van half oktober tot half december migreren miljoenen fruit-vleermuizen vanuit grote delen van zuidelijk Afrika naar Kasanka National Park. In bepaalde delen van het park hangen de vleermuizen overdag in grote trossen aan de bomen en in de avondschemering wordt de lucht verduisterd door de vleermuizen die op jacht gaan naar insecten en dergelijke. We spreken uitgebreid met Frank Willems over dit bijzondere fenomeen, de grootste migratie van zoogdieren wereldwijd. In het park maken we een aantal mooie game drives en bezoeken de Wasa Lodge en de Luwombwa Lodge. Vanaf de Fibwe Hide kijken we uit over de vlaktes waar in oktober tot december miljoenen vleermuizen bivakkeren.

Mutinondo Wilderness Area

Via Serenje, waar we tanken en inkopen doen, rijden we naar de Mutinondo Wilderness Area, gelegen op de rand van de Luangwa vallei. Dit is een heel ander Zambia als dat wat we de afgelopen dagen hebben gezien. De omgeving wordt gedomineerd door hoge granieten begroeide bergen en biedt prachtige vergezichten. In de Mutinondo Wilderness Area leven geen roofdieren, dus we kunnen vrijelijk wandelen en kanoën. Mountain biken kan ook prima, maar daarvoor zijn we helaas niet de gelegenheid. We genieten van de Sundowner met adembenemend uitzicht over de valleien om ons heen. We overnachten in de prachtige chalets die geheel opgaan in de natuurlijke omgeving.

South Luangwa National Park

We verlaten de Mutinondo Wilderness Area en rijden via de Great North Road (met asfalt) naar het begin van de afdaling vanaf de hoogvlakte naar de bodem van de Luangwa vallei. Het avontuurlijkste gedeelte van onze selfdrive Zambia. We hebben ons goed geïnformeerd over de status van de track naar beneden en zijn vanuit verschillende hoeken voorbereid op een erbarmelijke ‘weg’. Dat blijkt ook het geval. In de lage gearing dalen we de ‘weg’ af. Gas geven hoeft niet, de auto zoekt zelf zijn weg. Af en toe stoppen we om te zien hoe de route verder loopt en of we stenen onder de wielen moeten leggen om de afdaling te vergemakkelijken. Over 8 kilometer doen we ongeveer 1½ uur. Toch is dit het mooiste stukje ‘weg’ dat we ooit hebben gereden.

We arriveren bij de noordelijke entreepoort van South Luangwa National Park waar niet veel toeristen passeren. De registratie neemt dan ook enige tijd in beslag. Via 2 rivieroverschrijdingen en de Route 05, die dwars door het nationale park loopt, bereiken we de Mfuwe sector. We verblijven 4 nachten op de campsite van Track and Trail River Camp en maken beurtelings zelf game drives of met gidsen van de lodge. We zien een grote gevarieerdheid aan wilde dieren en veel luipaarden en leeuwen. Heel bijzonder is de kill van een nijlpaard door 9 leeuwen. De leeuwen van South Luangwa vallei lijken een voorkeur voor nijlpaarden te ontwikkelen. Klik hier om meer te lezen over de leeuwen van South Luangwa.

Nsefu sector

De laatste nacht in Zambia verblijven we in het relatief nieuwe Zikomo Bush Camp in de Nsefu sector van South Luangwa National Park. Dit kamp ligt aan een ruime bocht in de Luangwa rivier met prachtig uitzicht op de rivier en het nationale park aan de overkant. We maken diverse game drives met de gidsen van Zikomo Bush Camp. Het landschap is heel anders als in de Mfuwe sector en we zien een grote variëteit aan dieren en vogels, waaronder luipaarden, wrattenzwijnen, stekelvarkens en een grote groep pelikanen. Zie je in de Mfuwe sector zo nu en dan een andere safariauto, in de Nsefu sector zie je geen andere safariauto’s. Een waardevolle ongerepte toevoeging aan de Mfuwe sector.

Lilongwe

De laatste dag van onze selfdrive Zambia rijden we via Chipata terug naar Lilongwe in Malawi. De volgende dag zit onze reis erop. We leveren de huurauto in en stappen op het vliegtuig naar huis.

Vooraf waren we ervan overtuigd dat het noordoosten van Zambia erg mooi moest zijn. Onze reis heeft dit gevoel meer dan bevestigd. We hebben weer veel inspiratie opgedaan voor ‘Safaris With A Difference’.

In samenwerking met onze lokale partners organiseren we reizen naar dit ongerepte deel van Zambia, zowel als privé safari met gids/chauffeur, self drive safari’s als in een kleine internationale groep. Klik hier voor onze reissuggestie Safari Wild Zambia.

Alle foto’s copyright Mambulu! Safaris With A Difference

Zambia reissuggesties vraag gratis offerte op maat aan