Mambulu! Safaris Botswana

Botswana

Botswana is een perfect land voor een safari op maat. Of u nu een luxe fly-in safari wilt maken of een selfdrive safari, het land biedt vele mogelijkheden. Wij hebben in november een selfdrive safari gemaakt, met start- en eindpunt Windhoek (Namibië), de Panhandle van de Okavango Delta in Botswana, de Zambezi Regio in Namibië en Chobe National Park, Savuti en de Khwai Community Area in Botswana. Lees hieronder het verslag van onze indrukwekkende reis.

Onze timing viel mooi samen met het feit dat de KLM vanaf begin november 2016 rechtstreeks op Namibië is gaan vliegen. Wij zaten aan boord van de derde vlucht van Amsterdam naar Windhoek. Een heel comfortabele vlucht met gunstige vertrek- en aankomsttijden. We vertrokken in de avond en waren de volgende dag vroeg in de middag in Windhoek.

Windhoek

Na aankomst in Windhoek halen we eerst onze auto op uit de stalling en doen inkopen in de stad. De eerste nacht slapen we in ‘Klein Windhoek Guesthouse’. ’s Avonds eten we bij ‘The Stellenbosch Tasting Room’, een super gezellig restaurant in Klein Windhoek met goede parkeergelegenheid.

De volgende ochtend, na het innemen van de nodige diesel en een bezoek aan de bank, vertrekken we richting Botswana. Zodra we buiten de invloed van Windhoek komen wordt het zeer rustig op de doorgaande weg tussen Windhoek en Maun (Botswana). We konden het gaspedaal wat dieper indrukken en behoorlijk meters maken. Alleen goed uitkijken voor overstekende koeien, geiten en ezels. De formaliteiten bij de grens van Namibië en Botswana verlopen gelukkig soepel, zodat we in de loop van de middag in Ghanzi arriveren. Hier overnachten we op de campsite van Thakadu Camp & Safaris. De kampeerplekken zijn zeer ruim en het sanitair is goed. ’s Avonds eten we in het restaurant van het kamp met prachtig uitzicht op een verlichte waterhole. Gnoes, kudu’s en impala’s wagen zich in het schijnsel om te drinken. Deze waterhole is één van de weinige waterbronnen in de omgeving Bovendien was het al tijden kurkdroog, dus het water heeft een grote aantrekkingskracht op de dieren.

Okavango Delta

Na het opbreken van ons kamp vervolgen we onze weg in Botswana richting de Panhandle van de Okavango Delta. We rijden over de Trans Kalahari Highway en op zo’n 100 kilometer vóór Maun slaan we, op één van de weinige kruisingen, af naar het noorden. De weg wordt op slag iets slechter, met hier en daar lelijke potholes. Oppassen dus! Langs de weg worden we opgewacht door Fish, onze gids bij de Nxamaseri Island Lodge. We parkeren onze auto op een bewaakte parkeerplaats en pakken onze reistassen en fotoapparatuur over in de minibus van Fish. Hij rijdt ons naar de lodge. We rijden over de drooggevallen uiterwaarden van de Okavango Delta. Over een paar maanden staat hier water en worden de gasten met een boot naar de lodge gevaren. ’s Middags maken we een mooie boot safari over de Okavango rivier. We genieten van de grote hoeveelheid (water) vogels die je hier kunt spotten.

Omdat we 2 nachten verblijven bij de Nxamaseri Island Lodge maken we de volgende een lange boot safari naar een rivierwand waar, in deze tijd van het jaar, de kleurrijke Carmine bee eaters hun nesten bouwen en hun jongen grootbrengen. Nooit eerder hebben wij deze prachtige vogels gezien. Het is een waar spektakel van af en aan vliegende vogels met in hun snavels immense krekels die ze in de vlucht vangen. Na een paar uurtjes relaxen in de lodge, genietend van het ruime uitzicht, maken we in de middag een Mokoro tocht. Het is voor Fish heel lastig, omdat het waterniveau nog verder is gedaald. Later horen we dat een aantal lodges in de Okavango Delta hun wateractiviteiten tijdelijk hebben moeten stoppen. Dat gebeurt overigens wel vaker bij gebrek aan voldoende water.

Caprivi Strip

Met pijn in ons hart nemen we afscheid van de staff van de Nxamaseri Island Lodge en rijden langs de Panhandle noordwaarts naar de Caprivi Strip in Namibië. De douanebeambten van Namibië hebben er vandaag niet zo veel zin in. We rijden door de smalle strook Namibië naar de Zambezi Regio waar we 2 nachten verblijven op de campsite van Camp Kwando. De volgende dag maken we in de regen een game drive naar Mudumu National Park. We komen een hele relaxte kudde olifanten tegen die we op ons gemak observeren. We besluiten de rest van de middag geen activiteiten te ondernemen en om een boek te lezen aan het zwembad van de lodge. ’s Avonds doen wij verwoede pogingen om de grote maan op de foto te krijgen. Het is namelijk 14 november.

Chobe Riverfront

Na wat inkopen in Katima Mulilo rijden we weer naar Botswana. We gaan de grens over bij Ngoma en rijden daarna de korte afstand naar de Muchenje Safari Lodge. Na de lunch in de lodge bezoeken we in de middag we Chobe Elephant Camp en Muchenje Campsite & Cottages. We zijn precies op tijd terug voor de middag game drive. Samen met andere gasten van de lodge maken we een mooie game drive langs de Riverfront van de Chobe rivier. In de uiterwaarden van de rivier lopen grote kuddes zebra’s, impala’s en kudu’s. Het weidse uitzicht blijft ons boeien. Op weg terug naar de lodge is het tijd voor de sundowner op een mooie heuvel met uitzicht over Chobe National Park. Na het diner maken we een korte avond game drive in de directe omgeving van de lodge.

Savuti

Voordat we onze route vervolgen maken we nog een game drive in Chobe National Park en langs de Chobe Riverfront. Aan boord zit een oudere Engelse heer die alleen op safari is. Zijn vrouw heeft er geen zin meer in. Hij maakt nauwelijks foto’s, maar schetst kleine tekeningen in zijn notitieboekje. Zo blijft het moment langer in zijn geheugen. Wat een oplossing. Na het ontbijt vertrekken we naar Savuti. Eén van de eerste acties is de bandspanningen verlagen, omdat een aantal stukken met zwaar zand voor ons liggen. In de loop van de middag arriveren we in het Savuti gebied. Vroeg genoeg om nog een game drive te maken. We spotten een groep leeuwen en een aantal mega olifanten. Daarna besluiten we Quarry Hill te beklimmen, met de auto. Wat een ervaring. We hebben alle techniek die we aan boord hebben nodig om de heuvel op en af te rijden. We raden dit dan ook af voor minder geoefende 4×4 rijders. Onze beloning: een prachtig uitzicht over Savuti. Op weg naar de campsite spot Marja een prachtig luipaard dat mooi poseert voor de foto. ’s Avonds kunnen we maar moeizaam in slaap komen door de warmte die blijft hangen in deze bakoven.

Via de Sandridge route verlaten we Chobe National Park. Bij de Mababe Gate worden we geattendeerd op een groepje leeuwen dat enkele kilometers terug langs de Marsh route ligt. We rijden terug en spotten de leeuwen onder een schaduwrijke boom. Naast de boom staat een open safarivoertuig van een lodge. Als wij al even staan te kijken naar de leeuwen worden we vanuit deze auto gewenkt om naar ze toe te komen. Het blijkt dat de auto het niet meer doet. Wat een plek, zo pal naast leeuwen. Een andere auto wil het safarivoertuig wel wegslepen, maar het bevestigen van een sleepkabel is een uitdaging met leeuwen pal naast de auto. De gids vraagt ons de leeuwen weg te jagen! Om te helpen doen we dat, maar wel met heel veel pijn in ons hart. Dit is het laatste wat wij willen, dieren verjagen. Als kleine geschrokken huiskatjes rennen de leeuwen weg als wij met onze auto op ze af komen rijden. Het safarivoertuig wordt weggesleept en slaat gelukkig weer aan. Beide auto vertrekken en wij blijven achter. Gelukkig keert de rust snel weer en de leeuwen nemen hun plek onder de boom weer in. Na een poosje rijden ook wij weer door.

Khwai Community Area

We rijden via de Khwai Community Area naar de Machaba Lodge. We nemen een kortere route die wel wat vergt van de GPS-vaardigheid van Marja. Via een kleine water crossing bereiken we de lodge in de loop van de middag. De ontvangst van Eelcke en Shaun is aller hartelijkst. We krijgen een schitterende safaritent aan de Khwai rivier. De olifanten lopen voor de deur! ’s Middags maken we een prachtige game drive en zien onder andere impala’s, kudu’s, waterbucks, olifanten, hyena’s, luipaarden en leeuwen, 4 broers. Het absolute hoogtepunt is een leeuw die de Khwai rivier oversteekt naar Moremi Game Reserve waar zijn broer zich bevindt. Een prachtig gezicht om de leeuw uiterst behoedzaam door het water te zien bewegen. Water waar onder andere krokodillen in leven. Het gaat gelukkig goed en de begroeting van de 2 broers is hart verwarmend. Terug in de lodge genieten we van een heerlijk diner. ‘s Morgens maken we een privé game drive met Shaun. We rijden relaxed door de Khwai Community Area en genieten van een kopje koffie op een prachtige plek aan het water.

Na de game drive bezoeken we het Khwai Guest House, een nieuwe accommodatie in dit gebied. We krijgen een korte rondleiding en rijden daarna door naar Sango Safari Camp. Ook deze lodge ligt aan de Khwai rivier. In de middag maken we een game drive in een ander gedeelte van de Khwai Community Area. We zien leeuwen aan de overkant van de rivier en een luipaard dat vanuit Moremi Game Reserve komt drinken in de Khwai rivier. Later spotten we ook in de Khwai Community Area een luipaard. Het komt recht op de auto aflopen. Ze komt zo dichtbij, dat onze camera niet meer kan scherpstellen. Dichtbij dus! Later horen we dat we African Wild Dogs zijn gesignaleerd, maar we kunnen ze helaas niet vinden. De volgende ochtend tijdens onze game drive hebben we meer geluk. We spotten een groep van 13 African Wild Dogs onder een bomen partij. Later kunnen we de dieren in volle glorie zien op de oever van de Khwai rivier. Het zijn 6 jongen van ongeveer 1 jaar oud en 7 volwassen dieren. We hebben lange tijd hun bewegingen kunnen observeren. Geweldig! Ons bezoek aan de Khwai Community Area toont nog maar weer eens aan dat dit een geweldig gebied is vanwege de wild-dichtheid en de afwisselende omgeving door de vele water partijen, zelfs in de droge tijd.

Maun

Het safari deel van onze reis zit er nu helaas op. We rijden via Moremi Game Reserve naar Maun. Zo’n 25 kilometer voor Maun brengen we de banden weer op spanning. We hebben een safaritent gereserveerd bij Tshima Bush Camp, net buiten Maun. Dit Bush Camp wordt gerund door een Nederlands echtpaar dat hier in 2016 is neergestreken, na eveneens een carrière switch. Voldoende stof voor goede gesprekken tijdens het diner.

Gobabis

Na een heerlijk ontbijt voor onze tent rijden we verder over de Trans Kalahari Highway naar Gobabis in Namibië. Onderweg zien de indrukwekkende wolken luchten die zich samenpakken tot enorme onweersbuien. De douanebeambte kijkt reikhalzend uit naar een fikse regenbui. Zou het nu eindelijk zover komen? Later weten we het antwoord. De Kalahari Bush Breaks Lodge waar we verblijven ligt op een heuvel met prachtig uitzicht op de Kalahari in Botswana. We zien de hele avond donkere luchten en bliksemschichten. De douanier zal zijn regenbui wel hebben gekregen, veronderstellen we. De rest van de middag gebruiken we om de auto klaar te maken voor de opslag.

Windhoek

De laatste dag rijden we terug naar Windhoek, waar we nog even een snelle boodschap doen bij dé outdoor store van de stad, Cymot. Onderweg naar de opslagplaats van de auto laten we de watertank leeglopen, zodat het water in de tank niet kan bederven. We stappen in voor de laatste 5 kilometer van onze reis en de auto wil niet meer starten. Geen stroom. We starten de auto met de startkabels, die we gelukkig niet voor niets hebben gekocht en ondertussen verschijnt Kai ten tonele, samen met een monteur. Zij concluderen dat er iets niet goed zit in het elektrische systeem van de auto. Dat gaan ze de komende maanden voor ons oplossen. Manfred brengt ons naar het vliegveld en we checken in voor de KLM vlucht naar huis.