Familie Prinsze, Uithoorn

Namibië

In het vliegtuig kijken we terug op een fantastische week. Onze veel te korte Namibië safari was dankzij Mambulu! Safaris een fantastische kennismaking met Namibië en smaakte zeker naar meer. Wij komen terug naar Namibië en bij Mambulu! Safaris.

Aankomst Windhoek

Na een lange vlucht, die toch snel voorbij gegaan is de auto opgehaald bij de autoverhuur en uitleg gekregen wat wel en wat niet kan met de auto en de tentjes. Daarna doorgereden naar de Heja Game Lodge. Opgefrist en de stad in om boodschappen te doen voor de komende dagen ( weetje: op zaterdag wordt er na 1300 geen alcohol meer verkocht). Na het Eten nog even naar de sterren kijken en naar bed want de volgende dag,

Waterberg Plateau

Vroeg op, ontbijten en de auto in op weg naar Waterberg. Na een rit over de hoofdweg met mooie uitzichten (luchten, wolken en het landschap) arriveerden we bij Africat. Helaas waren we te laat voor de rondleiding. Jammer, en dus zijn we doorgereden naar Waterberg. Aanrijden op Waterberg is heel bijzonder, in de verte zie je de contouren en naarmate je dichterbij komt wordt het allemaal steeds scherper en mooier.

Bij aankomst wat regen dus in de receptie gewacht tot het droog werd, en toen voor het eerst de daktentjes op gezet en kamp gemaakt. Prima accommodatie met eigen douche/toilet gebouwtje per kampeerplaats. Gewandeld naar de Plateau lodge en genoten van het prachtige uitzicht. Helaas konden we niet meer reserveren voor het diner en dus gereserveerd in de Waterberg lodge. Bij aankomst bleek het uitzicht heel bijzonder: Door de ligging heb je een heel bijzonder uitzicht op de omgeving en was het bijna private dining. Het eten is prima verzorgd: een vast 4 gangen diner. Na het eten bij de tent nog even vuur gemaakt, sterren gekeken, maar er was nogal wat bewolking. Voor het eerst slapen in een tentje op je dak! En dat slaapt boven verwachting goed!

Etosha National Park

Op tijd op voor zonsopgang om deze bij de Plateau Lodge te bekijken. Helaas:mist en wolken waardoor er erg weinig te zien is boven. Ook dat heeft zijn charmes, in de mist onder het genot van een kopje thee naar voorbijkomende wolken kijken … Op weg naar beneden zien we wel apen op de rotsen.

Na het ontbijt de route uitgestippeld, we willen minder asfalt en meer dirt. Dus gaan we buitenom naar Grootfontein, veel weidse uitzichten, veeteelt bedrijven. En we maken heel wat hekken open en doen ze ook weer dicht. De hele tocht duurt langer dan gedacht waardoor we veel later dan verwacht aankomen in Grootfontein. We doen boodschappen voor in het park, tanken de auto’s af en doen een late lunch bij de Courtyard Inn. Daar zijn zoveel wespen, dat we maar binnen gaan eten. Verder op de routeplanner van de autoverhuur om geen tijd meer te verliezen. En toen ging het mis: de Garmin stuurt ons het asfalt af en een gravel road in, dat zag er prima uit totdat bleek dat de afslag naar de gate van Etosha National Park afgesloten was, aldus de Garmin… dus de alternatieve route genomen helaas…. dat leidde naar een pad waarvan we dachten dat we dat maar niet moesten doen: veel te small en het zag er uit alsof er lang niemand meer gereden had. Dus terug en toch de “afgesloten” afslag op. Er stond geen enkel bord dat de afsluiting bevestigde .. en de tijd begon te dringen. Om 19.00 uur gaat de poort dicht.. dus wij de weg op, niks aan de hand. Aan het einde een groot hek met een enorm slot er op. Gelukkig ging het hek van het slot, wat een opluchting, en toen vol gas naar de Gate.

Door de gate op weg naar Namutoni Campsite. Onderweg giraffes en zebra’s langs de weg, wat een cadeautje na zo een lange dag rijden. Het was laat en werd al donker. Dus de auto’s neergezet en tentjes op gezet.Daarna naar het restaurant, om te eten, want alweer honger, en helaas zag het er niet naar uit dat het droog ging blijven om zelf te koken, Eenmaal in het restaurant begon het te regenen en werd het niet meer droog….. We zijn naar binnen gegaan om de regen af te wachten maar het werd niet droog. Dus in de regen terug en wij in onze tentjes gekropen..

Etosha National Park

Op tijd op. Omdat het veel regent is er ook veel water in het park en zijn de waterholes niet de enige waterplaatsen en dus blijven de dieren weg en moeten we ze zelf zoeken. Het waterhole van Namutoni, is eigenlijk een vergraste vijver! We zijn wel even gaan kijken, maar iets anders dan gras is er niet te zien. Volgens de berichten van anderen zijn de olifanten in het oosten en rijden wij maar eerst naar Fisherman pan. Prachtige uitzichten zebra’s, antilopen, gnoes en struisvogels maar geen olifanten. Hierna naar Halali, onderweg nog giraffes en antilopen. Kamp gemaakt op Halali en voor de lunch gebarbecued.

De kinderen gaan genieten van het zwembad en wij gaan nog een game drive doen met 1 auto, we willen nog naar het uitzicht punt over Etosha Pan. Zo weids en groots, ongelooflijk. Er staat geen water in de Pan. En jawel: leeuwen en een neushoorn en heel veel giraffen. We durven het bijna niet te vertellen maar doen het toch en de teleurstelling valt mee. ‘ s Avonds eten we in de lodge van het buffet. De winkel is al dicht en het regent al weer. Ook hier geen beesten bij de waterhole, wel veel gras! De waterhole is wel mooi ingericht met op en afstapjes en afdakjes maar niets te zien. We hebben een avond gamedrive geboekt maar die gaat niet door door de regen: ook dieren schuilen liever als het regent. De gamedrive wordt verplaatst naar woensdag ochtend om 06.00 uur.

Vroeg op voor de ochtend safari. Met zijn allen in de truck en rijden maar! Gelukkig wel een neushoorn maar geen olifant. Wel een groep leeuwen in het donker, we zagen de ogen oplichten in de rode lamp maar konden ze verder slecht zien. Zo’n tripje heeft wel een hoog Beekse Bergen gehalte. Wel nog gnoes, antilopen, zebra’s giraffen struisvogels en oryx gezien! Daarna ontbijt en weer door naar Okaukuejo camp. Een detourtje gemaakt maar geen olifanten. Pfff we zijn het zat en de kids gaan nog even naar de pool en wij doen de boodschappen voor het avondeten en blazen in het kamp en in de bar. Na de douche gaat het weer regenen en besluiten we met veel anderen in het restaurant te gaan eten, weer buffet, mm lekker Oryx! Ook vanavond wordt het niet lekker droog en zijn er geen sterren,, we gaan voor de laatste nacht onze tentjes in.

Erindi Private Game Reserve

Na het ontbijt richting receptie, een kaartje verstuurd aan de oma’s, en naar de uitgang: controle: al het vlees dat in het park gekocht is mag er niet uit voor de gate waar we nu staan, en dus moet het worden ingeleverd: zonde! Daar gaat ons diner! Het park uit op weg naar Erindi Private Game Reserve. Onderweg gestopt in Ovanko .. voor een pin automaat en boodschappen voor het diner. Maar eerst brood en lekkers en koffie bij de bakker! Heerlijk en echt een aanrader voor iedereen op doorreis. Even verderop bij de OK supermarkt inkopen gedaan voor diner en laatste gezamenlijke ontbijt. Een top supermarkt en heel geschikt om voor een paar dagen wat in te slaan. Daarna weer op weg. Eerst een stuk over asfalt naar het zuiden en toen van de weg af de gravelweg op. Schoolkinderen in uniform langs de weg die zwaaien, we zijn toch een bezienswaardigheid zo af en toe. Veel boerenbedrijven langs de weg, en dus wildroosters en koeien en schapen. Gelukkig geen hekken die open en dicht moeten. En dan is daar de poort van Erindi Private Game Reserve: en de weg wordt slechter: blubber en plassen water, we driften alle kanten op en gaan vol in 4×4 modus. Leuk en inspannend voor de bestuurder. We zien giraffen en hertjes Gnoes met baby’s en zebra’s en apen.

Bij de receptie liggen de sleutels klaar voor de huisjes: toch wel fijn een eigen douche en bed na een paar dagen kamperen en gedeelde douche. De huisjes zijn top, compleet ingericht alles er op en er aan met uitzicht op een waterhole waarin twee nijlpaarden wonen en naar men zegt ook krokodillen maar die hebben we niet gezien. Ook hier nauwelijks beesten bij de waterhole, er is immers overal water te vinden. We hebben geboekt voor een ochtend safari, onze laatste kans op olifanten. Na aankomst nog even gezwommen, heerlijk, zo stil en rustig. Jammer van de dode kikkers in het zwembad. Daarna nog even bij de waterhole gekeken maar op een paar antilopen na niks te zien. En toen vuur en barbecue aan. Helaas weer regen en onweer dus helaas geen sterren. We eten op de porch waar we in de uiterste hoek nog net droog zitten. Op tijd naar bed om vroeg op te staan voor de ochtend safari .

Windhoek

’s Ochtends maken we een game drive met gids en truck door het park van Erindi Private Game Reserve. Al heel snel vinden we 2 leeuwen (2 broers, die nog samen optrekken), en daarna op zoek naar olifanten, het park is prachtig, de wegen zijn door de overvloedige regenval van de laatste dagen slecht, we komen niet vast te zitten, maar soms scheelt het niet veel. We zien Oryx, antilopen, een jakhals, zebra’s, giraffen, gnoes, een antilope met een witte rand op zijn billen, een konijn. Helaas geen olifant.

Vandaag is de dag dat we gaan splitsen, wij gaan terug naar Windhoek en Lieke en Marc naar Spitzkoppe. Omdat de wegen zo slecht zijn, gaan we met elkaar het park uit. We rijden over de dirt road richting de gate van Erindi Private Game Reserve en gaan de weg op, opnieuw veel water en blubber op de weg. Buiten de main gate is de weg iets beter, wel is het zo dat vaak onderin de heuvel er een soort klein stroompje loopt waar we hotsen klotsend over en doorheen gaan. We komen langs een project waar ze iets doen met nijlpaarden en krokodillen en dus terwijl we dit project passeren mogen we niet uit de auto. Prachtige vergezichten komen voorbij.

En dan is er een rivier, een brede, snelstromende rivier, met een drop off van een ongeveer een meter vlak langs de route. Marc en ik pakken een touw om te zien hoe diep het is en of we erdoor kunnen met de auto, conclusie: te diep… en dus draaien we om, balen en jammer dat we er niet door kunnen. Hoe leuk zou het zijn om de rivier over te steken, maar een drijvende auto die over de rand kiept is ook niet alles. We rijden terug en nemen dan een andere route richting Okavandja eerst nog dirt en gravel roads en dan asfalt. Vlak voor de stad nemen we afscheid, niet leuk, wij richting Windhoek en Lieke en Marc richting Spitzkoppe. Rond 15.30 zijn wij weer bij de Heja lodge. Uitpuffen en opruimen. En weer regent het ‘s avonds.

Vertrek uit Windhoek

Op tijd op voor het ontbijt, en we gaan na het ontbijt nog even de stad in en bekijken de highlights: de kerk, wat regeringsgebouwen, monument van de meteorieten. Joes beer bar lijkt te ver om te lopen en gaat bovendien pas om 11 uur open. We drinken wat en gaan terug naar de Heja lodge voor lunch, pakken de laatste dingen en gaan naar de autoverhuur om de auto in te leveren. Ze zijn te laat, de reservering-manager wordt opgetrommeld om ons weg te brengen. Om half 4 zijn we op de airport, boarding passes opgehaald een rondje lounge en door de security dachten we, daar hebben we dus 1,5 uur overgedaan, iedereen moet zijn handbagage volledig uitpakken .. en moet door 2 poortjes, met vertrekkende vluchten van SA en KLM duurt dat dus heel lang! Vanuit de security kunnen we meteen door het vliegtuig in. We vertrekken op tijd.

In het vliegtuig kijken we terug op een fantastische week, waarin we veel meer uren gereden hebben dan van te voren bedacht, met volle teugen genoten hebben van alles wat we onderweg gezien en ervaren hebben en zeker weten we komen nog een terug! Er is nog veel meer te ontdekken in Namibië en dat gaan we zeker doen.