Afgelopen augustus hebben wij een studiereis gemaakt door Zuid Afrika en onze ervaringen willen wij graag met u delen! In zes blogs nemen wij u, aan de hand van onze vlogs, mee op Zuid Afrika Safari en hopen u hiermee een goed beeld te geven van wat dit prachtige land allemaal te bieden heeft. Dit is het tweede deel waarin we dieper het Kruger Park in trekken en een volgend park aandoen, Entabeni Game Reserve.

Kruger National Park

De vorige dag zijn wij na een dag rijden aangekomen in het eerste kamp in Kruger National Park. Nu gaan we door tijdens deze Zuid Afrika Safari. We hebben twee hele dagen in ’the middle of nowhere’ in het Kruger park. Het volgende kamp, Mopani Camp, is zo’n 3.5 uur rijden. Dus onderweg konden we lekker de tijd nemen om naar de dieren die we spotten te kijken.

We zagen veel dieren. Olifanten, zebra’s, gnoes en buffels. Ook deden we twee heel bijzondere spots. De eerste was dat we twee jakhalzen zagen. Ze liepen al trippelend over een open veld heen. De tweede spot deden we niet zelf. Er stonden een aantal auto’s stil langs de weg dus er moest wel wat te zien zijn. En na een tijdje turen en zoeken zagen we het. Het was een cheetah! De cheetah lag te luieren in de schaduw van een struik. Het was best wel een opvallende plek voor een cheetah, want normaal gesproken houden deze dieren van open ruimte, en hier waren juist heel veel bosjes!

Mopani Camp

In de middag kwamen we aan bij Mopani Camp. Er is hier een lekker restaurant met mooi uitzicht over de rivier. Heerlijk om even te relaxen met een koud drankje. Er is hier ook een winkeltje en een conferentie centrum waar je een tijdslot internet kan kopen.

Een leuke activiteiten om bij Mopani Camp te doen is een nacht game drive. Night drives zijn altijd leuk om te doen, omdat je dan ook de nachtdieren kunt zien. Zo zagen wij de nijlpaarden uit het water. Vaak zijn ze alleen in de nacht uit het water omdat hun huid heel gevoelig is voor zonlicht. Verder was het wel lastig om dieren te spotten omdat er geen spotter met een goede lamp mee was. De gasten die mee waren op de drive moesten dat zelf doen maar die hebben er natuurlijk geen ervaring mee. Maar goed. Toch nog een paar dingen gezien door het scherpe oog van de gids. Ze spotte een stekelvarken dat over een open vlakte liep met zijn stekels uit. Ook de Side Striped Jackhal ontsnapte niet aan de ogen van de gids.

Punda Maria

De volgende dag ging onze Zuid Afrika Safari weer verder in het Kruger. Deze dag zouden we weer verder naar het noorden rijden om bij Punda Maria uit te komen. We namen een route met veel ‘loopjes’ om ook wat van de hoofdweg af te gaan en bijvoorbeeld meer in de buurt van rivieren komen. We zagen de mooie nyala en jakhalzen. De favoriete spot van vandaag was een groep buffels. We stonden stil bij een riviertje, kijken of we dieren konden spotten. Uit het niets kwam toen een hele grote groep buffels aangerend om water te drinken. Het zag er prachtig uit door het stof dat opstoof en de lichtinval!

Eenmaal aangekomen bij het volgende kamp, plantten we onszelf bij de waterhole van het kamp. Hier was een mooie hide waar vanuit we zo de wildernis in keken. Toen we gingen zitten was er een grote groep olifanten. Zo schattig die kleintjes!

Entabeni Game Reserve

Na het Kruger park stond het Entabeni Game Reserve op de planning van onze Zuid Afrika Safari. De route ernaartoe was vooral goed asfalt. Pas vlakbij het park werd het een zandpad. Het werd zelfs steeds ruiger en ruiger tot we echt op een redelijk rotserig pad terecht kwamen. De navigatie zei echter nog steeds dat het de goede route was en uiteindelijk kwamen we inderdaad bij de ingang van Entabeni Game Reserve.

Hier aangekomen bleek alleen dat er twee gates waren en dat wij bij de verkeerde stonden. Een hele aardige meneer bij de gate was heel behulpzaam en tekende de route op een papier om bij de juiste ingang te komen. Dit bleek het hele slechte stuk weg weer terug te zijn! We hadden blijkbaar in plaats van Entabeni Game Reserve het ‘Legend Golf Safari Resort’ in moeten vullen. Onze ingang van het park lag hiernaast.

Eenmaal in de Lodge, die de ‘Wild Side’ heet (hoe gaaf is die naam), konden we meteen mee met een game drive. We kregen een gids toegewezen voor de hele tijd dat we hier verblijven. Die avond liet ze ons fantastisch wild zien. We zagen neushoorns en schattige gnoes. Tijdens de game drive de volgende ochtend zagen we weer mooi wild. Een leeuwen familie en een familie neushoorns. Heel indrukwekkend!

Benieuwd wat we verder gezien hebben in Entabeni en waar onze Zuid Afrika Safari ons nog meer heen bracht? Lees het volgende deel.

Geïnspireerd geraakt? Neem een kijkje op de pagina reissuggesties Zuid-Afrika.